به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس که با حضور هیاتهایی از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، نمایندگان شرکت های حمل و نقلی ایرانی و مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حاضران و تسلیت زلزله روز گذشته ترکیه و سوریه به مردم دو کشور گفت: ایران می تواند در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت های شایانی ارائه کند و اکنون زمینه لازم برای استفاده همسایگان از ظرفیت های جغرافیایی اقتصادی ایران فراهم است.
وی با اشاره به اینکه توسعه ترانزیت و کریدورهای بین المللی از اهمیت بالایی برای راه آهن کشورها برخودار است، افزود: امیدوارم به دنبال برگزاری این اجلاس چنین هدفی به خوبی محقق شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: ایران با این وِیژگی خاص جغرافیایی، علاوه بر مبادلات کالایی، آماده ارائه خدمات در عرصه ترانزیت و گردشگری است.
صالحی تاکید کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات متعددی را برای راه اندازی قطارهای باری برنامه ای در مسیرهای عبوری انجام داده و امیدواریم به دنبال برگزاری این اجلاس فرصت های خوبی در این زمینه فراهم شود.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه ایران نقاط مرزی متعددی برای تبادلات بین المللی دارد، تصریح کرد: هم اکنون زمینه لازم برای استفاده همسایگان از ظرفیت های جغرافیایی اقتصادی ایران فراهم است.
وی با اشاره به اهمیت طرحهای در حال تکمیل رشت- آستارا و زاهدان - چابهار افزود: اکنون از مرز بین المللی اینچه برون و سرخس امکان ارسال بار به بندر عباس وجود دارد و آمادگی داریم ظرف ۳ الی ۴ روز بار را از سرخس تحویل گرفته و در بندر عباس تحویل دهیم.
صالحی از آمادگی ایران برای بیمه بارهای ریلی در کریدورهای بین المللی کشور خبر داد و گفت : همچنین در این زمینه تخفیف هایی هم پیش بینی شده است که در ماه گذشته اطلاعات آن منتشر و به کشورهای مختلف ارسال شد.
وی با بیان این که مسیر نزدیکتری در مسیر شمال – جنوب با تکمیل محور اقیانوسی زاهدان – چابهار راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد : حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ (۱۴ ماه دیگر) مسیر نزدیکتر به اقیانوس هند ایجاد خواهد شد که حمل بار را تسریع می کند.
معاون وزیر راه خاطر نشان کرد: با همکاری شرکت های حمل و نقل و فورواردی طی چهار ماه گذشته بالغ بر ۶۰ هزار تن بار از مبدأ سولیکامسک روسیه به صورت تمام ریلی تا بندرعباس ایران حمل شده است.
صالحی همچنین به امکان رهگیری بار در مسیرهای کریدورهای ریلی ایران اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: کریدور شمال – جنوب آماده بهره برداری از مسیرهای سرخس – بافق _ بندرعباس و اینچه برون - تهران – بندرعباس است و امکان حمل ماهیانه یک میلیون تن بار در این مسیرها فراهم است به نحوی که سالیانه می توانیم از این مسیرها تا ۱۲ میلیون تن بار را حمل کنیم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این اجلاس فرصت خوبی برای اشتراک نظر و تبادل اطلاعات در خصوص ترانزیت و حمل و نقل ریلی باشد، اظهار داشت : در مسیر شمال – جنوب امکان حمل بار با عبور از مسیر کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به سمت سرخس یا اینچه برون و نهایتا بندرعباس و در مسیر شرقی - غربی از سرخس و اینچه برون به تهران و سپس به مرز رازی و ترکیه فراهم است.
مدیرعامل راه آهن با تشریح مسیرهای ریلی کشورمان برای حاضران تصریح کرد: در این مسیرها امکان واردات ، صادرات و ترانزیت بار را داریم و این مسیرها علاوه بر ایمنی بیشتر می توانند موجب کوتاه شدن زمان و ارزان تر شدن جریان حمل و نقل کالا شوند.
صالحی در این زمینه گفت: به طور مثال می توان بارهایی که از شرق و غرب روسیه به سمت دریای سیاه و دریای سرخ و از آنجا به سمت هند حمل می شوند را مثال زد که از مسیر کریدورهای ایرانی کوتاهتر ، سریعتر و ایمنتر حمل میشود.
وی با اشاره به برگزاری جلسات و تفاهمات انجام شده با کشورهای حوزه اوراسیا گفت: امیدوارم که با حمایت مقامات و روسای راه آهنهای منطقه شاهد گسترش حمل و نقل بار ریلی و تبادل گسترده بار از طریق شرکت های فورواردری باشیم.
مدیرعامل راه آهن با یادآوری اینکه فرصت کنونی ایجاد شده برای همراهی و تبادل نظر وبهره برداری از کریدورهای منطقه ای در دو دهه اخیر بی نظیر است، افزود: در گفتگو با روسای راه آهن های کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکمنستان به این فرصت بی بدیل اشاره کردم و مطمئنم می توانیم با اضافه کردن حمل ریلی کالاها، نقش راه آهن های حوزه اوراسیا را برجسته و تثبیت کنیم.
صالحی در پایان ابراز امیدواری کرد که در اجلاس بعدی نتایج عملیاتی این اجلاس با حضور حاضران مرور شود.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در این اجلاس که صبح روز سهشنبه ۱۸ بهمن ماه آغاز شده است، مدیران و نمایندگان راهآهنها و شرکتهای حمل بار ریلی از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان، ضمن هماندیشی و تبادل نظر در خصوص موضوعات حمل و نقل ریلی، پیشنهادات خود را جهت ارتقای ترانزیت بین المللی از مسیر ایران ارائه میکنند.